مدیریت حفظ دارایی‌های الکترونیکی اساس تشکیل مرکز تعمیرات اریسا می­باشد و از آنجا که سرورهای hp از پرکاربردترین تجهیزات دیتاسنترها و سرور روم‌هاست، واحد تعمیر تجهیزات شبکه و آی تی در مرکز تعمیرات اریسا تعمیر پاور و مادربرد سرورها را در دستور کار خود قرار داده است.

عیب یابی مادربرد سرور اچ پی

در اولین روش، پیشنهاد می شود بوت کردن سرور را بررسی کنید. اگر سرور بعد از روشن شدن نتواند مراحل بوت را انجام دهد چند روش را می­توان بررسی کرد. ابتدا بایوس دستگاه چک شود، در بیشتر مواقع با clear کردن بایوس سرور، فرآیند بوت را بازیابی کرده و عملیات بوت را به سیستم عامل ها واگذار می کند، این عملیات را Clear Cmos می نامند که ابتدا باتری بایوس را از مادربرد جدا کرده و قسمت مثبت و منفی را به مدت 30 ثانیه متصل کنید تا اطلاعات قبلی بروی بایوس بصورت کامل پاک شود سپس سیستم را دوباره راه اندازی کنید اگر مشکل سخت افزاری وجود نداشته باشد سرور شما مرحله بوت را با موفقیت پشت سر می­گذارد.

روش دیگر استفاده از سوئیچ های تعبیه شده بر روی مادربرد است که به جامپرها نیز معروف هستند. در سرور HP DL380 G10  بصورت کلی 12 عدد جامپر بر روی مادربرد سرور تعبیه شده است. جامپر شماره 1 برای ریست کردن ILO، جامپر شماره 5 برای ریست کردن پسورد سیستم و با روشن کردن جامپر شماره 6 دستگاه به حالت پیش فرض کارخانه برمی­گردد و تمام اطلاعات بر روی بایوس و NVram ریست می­شود. به این فرآیند، جامپر ریست نیز می­گویند که در بسیاری از موقع که سرور بوت نمی­شود با انجام این روش سرور مجددا راه اندازی می­شود. در نظر داشته باشید که الباقی جامپرها بصورت رزرو (Reserve) می­باشند. پیش از پرداختن به انواع سرور اچ پی، بد نیست نگاهی به یکی از پرفروش‌ترین‌ سرورهای اچ پی داشته باشیم. یکی از شایع­ترین مشکلات در تعمیر مادربرد سرور HP ، چیپ ILO و NVram می­باشد. که معمولا بخاطر شرایط خاصی که این چیپ دارد نیاز به تعوض آن می­باشد. برای تعویض این چیپ تخصصی حتما نیاز به دستگاه BGA می­باشد و با ابزارهای معمولی همچون RI یا هیتر نمی­توان این چیپ ها را تعویض نمود.

مادربرد سرور از جمله قطعاتی به شمار می رود که سالم بودن آن بسیار اهمیت دارد. مادربرد سرور اچ پی تحت عوامل متعددی ممکن است خراب شود که هر کدام از آن ها علامت و نشانه های خاص خود را دارند. بوی سوختگی غیر معمول از جمله رایج ترین دلایلی به شمار می رود که می تواند خبر از خرابی بدهد. بوی سوختگی نشان می دهد که قطعه شما بیش از حد معمول داغ شده است. به همین دلیل باید سریعا این عوامل را شناسایی کنید و مادربرد را از آن ها در امان نگه دارید. گاهی اوقات هنگام کار با سیستم ممکن است هنگ کردن زیاد شما را اذیت کند، به گونه ای که دیگر ادامه کار ممکن نباشد. به همین علت اولین موردی که باید بررسی کنید، مادربرد می باشد. چرا که یکی از نتایج خرابی مادربرد، هنگ کردن است. آبی شدن صفحه نیز می تواند نشانه ای باشد تا شما هر چه سریع تر برای تعمیر سرور HP و هارد آن آماده شوید. حالا دلایل مختلفی وجود دارند که باعث می شوند مادربرد دچار خرابی شود. از جمله این عوامل می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

  • خرابی فن ها از مهم ترین دلایل به شمار می رود.
  • گرمای زیاد به مادربرد شما آسیب وارد خواهد کرد.
  • ولتاژ زیاد یا ناپایدار نیز می تواند از دیگر عوامل مهم به شمار رود.
  • همچنین فرسودگی و یا قدیمی بودن نیز از دیگر مواردی بوده که ممکن است مادربرد شما را با مشکل مواجه کند.

مادربرد سرور HP نیز مانند مادربردهای کامپیوتر معمولی دارای مدارهای مختلف می­باشد که در تعمیرات تخصصی سرور HP داشتن دانش کافی در مورد این مدارها بسیار حائز اهمیت می­باشد. مهمترین مداری که بر روی بردها طراحی می­شود مدار PWM است که شامل سلف، ترانزیستور، و IC است. وظیفه اصلی مدار PWM ولتاژرسانی مناسب برای تغذیه رم و پردازنده می­باشد.

از جمله مهم ترین بخش های سرور، پاور می باشد. در واقع پاور با عملکرد ویژه خود می­تواند کارکرد و سلامت بالای یک سرور را با خود به همراه داشته باشد. پاور سرورها قطعاتی حساس هستند که به دلیل نوسانات و متناسب نبودن ولتاژهای ورودی در معرض آسیب قرار دارند. با توجه به عملکرد پاور سرور امکان آسیب دیدن آن در زمان نوسانات برق، نویزهای شبکه، قطع یوپی‌اس و… زیاد است. در زمان نوسانات برق و ولتاژهای ورودی، معمولاً پاور سوئیچینگ سرور آسیب می‌بیند که در این‌حالت پاور به‌کلی از کار می‌افتد و سرور قطع می‌شود که احتمال خرابی یا سوختن مدار و قطعات دیگر را نیز می‌تواند به همراه داشته باشد. به همین خاطر بسیار مهم است که علاوه بر محافظت دقیق از این قطعه، از مشکلات آن آگاهی داشته و در صورت وجود عیب، برای رفع آن از متخصصین و تعمیرکاران پاور کمک بگیرید.

نقش پاور در سرورهای اچ پی بسیار پر رنگ بوده و می تواند ولتاژهای مورد نیاز قطعاتی همچون مادربرد، سی پی یو، هارد، رم و… را تامین نماید. حالا فرض کنید این قطعه خراب شود. نشانه های مختلفی وجود دارند که نشان می دهند شما به تعمیر پاور سرور hp نیاز دارید. از جمله این نشانه ها می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

نشانه های خرابی پاور

  • اگر LED پاور سرور نارنجی شود، نشان دهنده این می باشد که در ولتاژ خروجی مشکل وجود دارد.
  • اختلال در ولتاژ ورودی؛ روشن شدن و چشمک زدن LED سبز سرور
  • گاهی اوقات نیز پاور به رنگ قرمز در می آید که خبر از وجود مشکل در قسمت ولتاژ ورودی را می دهد.
  • از دیگر نشانه هایی که باعث می شوند شما برای تعمیر سرور HP اقدام نمایید این بوده که از پاور صدای تق تق شنیده می شود و قادر به روشن شدن نیست. در چنین شرایطی به احتمال بسیار قوی مشکل از ولتاژ ورودی برق و یا مداری است که وظیفه کنترل کردن ولتاژ ورودی برق را بر عهده دارد.
  • اگر پاور سرور روشن شد ولی بعد از چند دقیقه دوباره خاموش شد، به احتمال بسیار قوی هیت سینک با مشکل مواجه شده.
  • روشن شدن ناقص پاور؛ عدم فعالیت و استندبای شدن فن سرور به‌ویژه در دورهای بالا
  • گاهی مشکل از پل دیود می­باشد که وظیفه تبدیل برق AC به DC را دارد.
  • صدای سوت گاهی اوقات می­تواند مشکل در قسمت خازن ها یا سلف ها باشد.

از جمله مزیت‌های واحد تعمیر تجهیزات شبکه و IT در مرکز تعمیرات اریسا می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • حضور کارشناسان فنی و با تجربه که بسیاری از این کارشناسان خود طراحان دیتاسنترها و شبکه­های کامپیوتری هستند.
  • وجود انبار قطعات بسیار معظم جهت پشتیبانی تجهیزات
  • از آنجا که مرکز تعمیرات اریسا بزرگترین مرکز تخصصی تعمیراتی در خصوص تجهیزات الکترونیکی، مخابراتی و تجهیزات شبکه و کامپیوتر در کشور است از این رو کارشناسان واحد تعمیرات تجهیزات شبکه و IT این مرکز با کاربرد این منابع در بخش‌های دیگر و حساسیت این تجهیزات برای سازمان مشتری آشنایی کامل دارند.
  • حضور دفاتر نمایندگی در تمامی استان‌ها و شهرهای بزرگ موجب شده تا پشتیبانی بصورت 24*7 کاری سهل و آسان برای این واحد در سراسر کشور باشد.
  • ارائه قیمت رقابتی برای تعمیرات انواع سرور hp

شماره همراه 09128443219 بصورت 24*7 پاسخگوی سوالات شما عزیزان خواهد بود